Dalam buku Kajian Wacana dan
Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi, terdapat ulasan dari bab satu sehingga
enam, dalam bab satu, mengenai lebih kepada kajian wacana. Kajian wacana adalah
merupakan kajian mengkaji bentuk ujaran, interaksi, teks dan tulisan. Kajian wacana
juga merupkan wajar setiap wacana yang perlu difokus dan dianalisis dan
difahami dengan lebih jelas. Bab 2 pula mengenai bab yang mengkaji Teori dan
Pendekatan Wacana. Pendekata wacana bertujuan memudahkan proses analisis. Oleh itu,
pendekata teori dan wacana perlu dihuraikan secara terpeinci supaya data boleh
diperolehi. Secara tidak langsung, teori dan pendekata wajar supaya pemilihan
dan pendekatan yang sesuai dan jelas. Bab 3 pula merupakan kajian mengenai kajian
Analisis Wacana Tekstual dan Ujaran. Kajian ini telah meliputi tiga kajian
iaitu teksutual lirik lagu, wacana tekstual cerita sosial dan ujaran dalam
kalangan kanak-kanak autisme. Dalam bab ini, kajian ini amat penting kepada
masyarakat supaya masyarakat lebih tahu dan mengenali dan memberi perhatian kanak-kanak
autisme.
Di samping itu, bab 4 pula kajian
mengenai strategi komunikasi. Strategi komunikasi digunakan sebagai percubaan
sistematik oleh pelajar untuk mengutarakan mengikut situasi dalam ketika
peraturan sistematik bahasa sasaran yang belum dibentuk. Komunikasi juga perlu
diperjelaskan bahawa setiap perkara yang diujarkan perlu menitikberatkan
perasaan penerima bagi nilai baik dari seseorang. Seterusnya, bab 5 pula
mengenai Taksonomi dan Pendekatan merupakan pendekatan yang sesuai digunakan
dalam interaksi, ujaran, tulisan dan teks. Pendekatan strategi komunikasi telah
menyenaraikan semula serta mewujukan semula serta mewujukan pendekatan strategi
yang baharu dalam menganalisis dengan lebih tepat dan jelas. Terdapat enam
belas strategi namun, digunakan bagi tujuan ana,isi yang sesuai dengan
data-data dengan lebih terpinci dan jelas. Bab 6 adalah kajian mengenai
strategi komunikasi dalam kalangan kanak-kanak. Kajian ini telah dijalankan
iaitu sampel kajian yang bertemakan perbualan kepada sepuluh pelajar sekolah
rendah yang berumur 11 tahun. Kajian ini telah memberi implikasi terhadap semua
oihak. Masyarakat telah mempelajari dan mengatasi masalah pemahaman yang
diujarkan. Bab yang terakhir iaitu bab 7 mengenai Cadangan Kajian akan Datang. Kajian
ini telah memberi kesan dalam pemahaman setiap tulisan, teks, ujaran dan
komunikasi. Dalam melibatkan komunikasi terdapat lima elemen iaitu, bahasa
isyarat, bahan bercetak, bahan elektronik dan media sosial. Kesimpulannya, buku ini telah memberi
implikasi terhdapat pembaca. Hal ini demikian kerana, pembaca dapat mengetahui
mengenai cara berkomunikasi dan beberapa jenis komunikasi yang terdapat dalam
buku. Pembaca juga dapat pengetahuan bagaimana berkomunikasi dengan betul serta
tahap pemahaman berkomunikasi.
Rujukan
Tarone, E. (1980). Communication Strategies, Foreigner Talks and Repair Interlanguage. Language, 30: 417-431
Normaliza Abd Rahim (2018). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu. Universiti Utara Malaysia.
Harga Buku: RM20.00
No comments:
Post a Comment